Manfaat Kesihatan Dari Peria Dan Mengapa Ia Mesti Ada Dalam Diet Anda

  • by

Rancangan diet anda tidak lengkap tanpa peria (biasanya dikenali dalam bahasa Hindi sebagai karela). Ia meningkatkan penurunan berat badan dan membantu mengawal diabetes. Kami juga memberitahu anda bagaimana membuatnya lebih sedap.

Sebilangan besar dari kita meringis, menangis dan berjuang ketika kita diberi makan peria secara paksa semasa kecil. Diberitahu bahawa itu baik untuk kita tidak membuat sedikit pun perbezaan. Sekiranya ada, anak-anak yang bersungguh-sungguh menolaknya. Tetapi sekarang kita sudah dewasa dan berjuang dengan penyakit gaya hidup dan gangguan zaman moden, sudah waktunya kita membuat labu pahit dan menggunakannya dalam diet kita. Manfaat kesihatannya adalah apa yang kita perlukan sekarang.

Tinggi Pada Pemakanan

Peria adalah sumber vitamin dan mineral yang kaya. Ia mengandungi zat besi, magnesium, kalium dan vitamin seperti A dan C. Ia mengandungi dua kali ganda kalsium bayam dan beta-karoten brokoli. Pelbagai sebatian anti-oksidan dan anti-radang terdapat dalam labu pahit. Peria juga membantu menurunkan kadar kolesterol jahat, sehingga mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok. Bukan itu sahaja Ia menguatkan sistem imun, meningkatkan kesihatan pernafasan, meningkatkan kesihatan kulit dan mengandungi sifat anti-penuaan.

Hebat Untuk Pesakit Kencing Manis

Peria mengandung polipeptida, sebatian seperti insulin yang disebut dan charantin, yang mempunyai sifat anti-diabetes. Komponen ini secara aktif membantu mengurangkan kadar gula dalam darah. Ini juga membantu mencegah lonjakan dan penurunan kadar insulin yang tidak dapat diramalkan dengan mengatur metabolisme dan penggunaan gula yang telah dimakan oleh badan. Peria bertindak sebagai agen hipoglikemik. Ia kaya dengan sumber serat larut dan rendah indeks glisemik, yang membantu menurunkan kadar gula dalam darah.

Membantu Pencernaan

Ia adalah sumber serat makanan yang sangat baik. Pengambilan peria secara berkala menyumbang untuk melegakan sembelit dan gangguan pencernaan. Ia menyokong bakteria usus yang sihat, yang menyokong pencernaan dan penyerapan nutrien.

Cara Pengambilan Peria

Peria dapat dimakan dalam bentuk sayuran, jus, atau dapat dibuat dalam smoothie dengan menambahkan epal dan bayam ke dalamnya. Anda juga boleh memilikinya sebagai sup, dalam bentuk kerepek bakar, buat parathas dari dalamnya dan ubah menjadi chutney dan acar.

Cara membuat peria kurang pahit:

* Taburkan garam ke seluruh bahagian peria dan biarkan selama kira-kira 10 minit. Ini akan mengurangkan rasa pahit dari labu sehingga lebih enak.

* Rendam dalam jus asam jawa selama beberapa minit.

* Rebus bahagian gula dan cuka yang sama rata. Tuangkan campuran ini pada peria dan biarkan merendam sebentar.

* Tumiskan dalam minyak zaitun.

Alternatif Kepada Pengambilan Buah Peria

Banyak produk kesihatan, kosmetik dan juga pemakanan yang berasaskan kandungan buah peria. Antara yang sedang hangat di pasaran adalah kapsul peria plus, produk yang telah membantu begitu ramai pesakit kencing manis, kolestrol tinggi dan sebagainya. Bagi mereka yang berminat dengan produk ini, sila hubungi ejen yang sah berhampiran dengan kawasan anda.